80 lat SKO PKO Banku Polskiego
Szkolne Kasy Oszczędności PKO Banku Polskiego (SKO) są obecne w szkołach już od 80 lat. Od momentu rewitalizacji programu w 2012 roku SKO stało się najbardziej innowacyjnym programem edukacji finansowej w Polsce. W nowoczesnym serwisie internetowym SKO oszczędza już ponad 157 tysięcy uczniów, a przesłanie edukacyjne w zakresie przedsiębiorczości, oszczędzania, ekologii oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym dociera do prawie 1 miliona najmłodszych oraz do około 2 milionów rodziców.
Szkolne Kasy Oszczędności prowadzone przez największy polski bank obchodzą w tym roku 80. urodziny. W programie uczestniczy dziś ponad 4,6 tysiąca placówek oświatowych, czyli co trzecia polska szkoła podstawowa i liczba ta systematycznie rośnie. Tysiące polskich dzieci pomnaża swoje oszczędności, korzystając z atrakcyjnie oprocentowanych rachunków oraz zaprojektowanego z myślą o nich serwisu bankowości internetowej. Spośród uczniów oszczędzających dziś w SKO, 52% to dziewczynki, 48% – chłopcy, a najczęstsze imiona SKO-wiczów to Jakub i Julia. SKO jest najpopularniejsze w przedziałach wiekowych 8-9 i 10-11 lat, a średnia kwota zgromadzona na internetowym koncie ucznia to 371 złotych.
– Dzięki niezwykle bogatej, 80-letniej historii naszego programu dla szkół, w oszczędzaniu z SKO mają doświadczenie już co najmniej trzy pokolenia Polaków. Dostosowanie SKO do współczesnych realiów sprawiło, że program jest atrakcyjny dla najmłodszych i pomaga w edukacji finansowej, która jest niezbędna i znacznie ułatwia podejmowanie racjonalnych decyzji finansowych w dorosłym życiu. PKO Bank Polski jako jedyny na polskim rynku udostępnia najmłodszym kompleksowe rozwiązania w postaci SKO i PKO Junior, dzięki czemu już setki tysięcy dzieci uczą sięprzedsiębiorczości, systematyczności, odpowiedzialności, a także opanowują podstawowe pojęcia i umiejętności związane z zarządzaniem budżetem – mówi Małgorzata Kocoń, dyrektor Biura Młodego Klienta w PKO Banku Polskim.
Pierwsze kasy szkolne, w których uczniowie mogli gromadzić swoje kieszonkowe, powstały w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX w. Na ziemiach polskich idea SKO rozwijała się głównie w zaborze austriackim. Po odzyskaniu niepodległości, dzięki okólnikowi Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Stanisława Grabskiego, tworzenie SKO zostało uregulowane prawnie. Na początku 1935 r. szkolne kasy oszczędności zostały oddane pod kuratelę Pocztowej Kasy Oszczędności (dzisiejszego PKO Banku Polskiego), największej instytucji oszczędnościowej II RP.
Dzieci o SKO
Z okazji jubileuszu objęcia kuratelą Szkolnych Kas Oszczędności przez PKO Bank Polski, zorganizowana została wystawa „80 lat SKO”, która pokazuje fenomen SKO – zarówno tego sprzed 80 lat, jak i obecnego, opartego na innowacyjnych technologiach, kompleksowego programu edukacyjnego. Narrację wystawy wzbogacają zdjęcia, plakaty, eksponaty, w tym wiele unikatowych, a także elementy multimedialne. Wystawę można obejrzeć w siedzibie centrali PKO Banku Polskiego przy ulicy Puławskiej 15 w Warszawie do 6 marca br. Równolegle na stronie www.pkobp.pl/80-lat-sko została też uruchomiona wirtualna wersja wystawy.
PKO Bank Polski od lat angażuje się w edukację ekonomiczną dzieci i młodzieży, umożliwiając im praktyczną naukę finansów poprzez nowoczesną i kompleksową ofertę dla młodych. Od 2012 roku w nowej formule funkcjonują Szkolne Kasy Oszczędności dla uczniów w wieku 6-13 lat, zaś w lipcu 2013 roku Bank jako pierwszy w Polsce wprowadził PKO Junior dla dzieci poniżej 13. roku życia. W ofercie dostępne jest również PKO Konto Pierwsze dla osób pomiędzy 13. a 17. rokiem życia, oraz odświeżone PKO Konto dla Młodychdla studentów i absolwentów uczelni wyższych, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Łącznie Bank obsługuje ponad 800 tysięcy klientów w grupie wiekowej 0-26.
***
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Skonsolidowany zysk netto po 3 kwartałach 2014 roku wyniósł 2 531,5 mln zł. Bank jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Został uhonorowany nagrodą „Bank of the Year in Poland” przyznaną przez miesięcznik „The Banker” należący do „Financial Times”. Doceniono ponadprzeciętne wyniki finansowe, zwiększenie udziałów rynkowych oraz wzmocnienie pozycji lidera polskiej bankowości. PKO Bank Polski zajął pierwsze miejsce w rankingu Najlepszy Bank dla Firm miesięcznika „Forbes”, uzyskując sześć gwiazdek w ogólnej klasyfikacji. Bank uplasował się także w ścisłej czołówce, zajmując 3. pozycję w rankingu Jakość na Bank 2013, przygotowanym przez TNS Polska oraz „Puls Biznesu”. Contact Center Banku po raz siódmy zwyciężył w cyklicznym badaniu infolinii bankowych, przeprowadzanym przez ARC Rynek i Opinia. Bank kolejny rok z rzędu zwyciężył w rankingu 50 największych banków w Polsce miesięcznika finansowego „Bank”. W tegorocznej edycji rankingu zwyciężył w kategorii Banki finansujące nieruchomości, a wśród banków oferujących kredyty konsumenckie Consumer finance zajął 3. miejsce. W XII edycji konkursu Lider Informatyki Instytucji Finansowych 2013 „Gazety Bankowej” PKO Bank Polski otrzymał nagrodę w kategorii Bankowość elektroniczna i e-finanse, którą kapituła konkursu przyznała PKO Bankowi Polskiemu za wdrożenie aplikacji IKO. Bank wygrał również w kategorii Systemy back office za wdrożenie Centrum Innowacji. O tytuł Lidera walczyło kilkanaście instytucji finansowych, przede wszystkim z sektora bankowego i ubezpieczeniowego. Kapituła Konkursu VIII Kongresu Gospodarki Elektronicznej nagrodziła PKO Junior w kategorii Projekt Roku. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju. Pozostaje najbardziej wartościową marką polskiej bankowości według magazynu „The Banker”, który wycenił wartość marki PKO Banku Polskiego na 1,25 mld dolarów. W Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2014 „Rzeczpospolitej” marka PKO Banku Polskiego pozostała najcenniejsza w kategorii finanse – jej wartość wyceniono na 3,6 mld złotych. Kapituła Konkursu Liderów Świata Bankowości, organizowanego w ramach Polskiego Kongresu Gospodarczego, przyznała PKO Bankowi Polskiemu nagrody w kategoriach Najlepszy Bank oraz Najbardziej Innowacyjny Bank w 2012 roku za nową ofertę Szkolnych Kas Oszczędności. Bank znalazł się w gronie najlepszych pracodawców w rankingach przygotowanych w oparciu o opinie studentów. Wysoką pozycję Banku potwierdzają badania międzynarodowej firmy Universum Global i stowarzyszenia AIESEC, przeprowadzane wśród studentów najlepszych uczelni w kraju. PKO Bank Polski jest także laureatem plebiscytu Złoty Bankier 2013 w kategorii Najlepszy kredyt hipoteczny i Innowacja Finansowa za aplikację IKO.
Źródło: Agencja Informacyjna Newsrm TV – newsrm.tv
Fot: freeimages.com