Struktura marketingu internetowego w Austrii, jak reklamować się w internecie oraz jakie są wady i zalety reklamy online.
Wg miejscowych danych 12% wszystkich wydatków na reklamę austriackich przedsiębiorstw przeznacza się na promocję w internecie. Im z większym przedsiębiorstwem mamy do czynienia, tym otwartość na popularyzację online jest większa. Pytaniem nie jest już, czy reklamować się w internecie, ale jak to robić. Pomimo tego, według badań przeprowadzonych przez Austriacką Agencję Usług Internetowych (ISPA), w dalszym ciągu, jedna piąta tutejszych firm nie posiada nawet strony internetowej i nie jest aktywna w sferze online.
Zalety. Jedną z zalet prowadzenia działalności również na płaszczyźnie internetu jest znaczne rozszerzenie zasięgu geograficznego naszego przedsiębiorstwa. Grupa docelowa, do której kierujemy nasz produkt czy nasze usługi, nie musi już być kojarzona tylko i wyłącznie z okolicą naszej siedziby czy oddziału, tak jak to miało miejsce wcześniej. Droga do zdobywania nowych rynków staje się dużo prostsza. Jest to również możliwe poprzez umieszczanie banerów reklamowych na stronach www, które mogą dotyczyć naszych usług czy produktów.
Jak reklamować? Wachlarz możliwości reklamy online jest szeroki. Według badań agencji ISPA, najczęstszą formą wybieraną przez firmy w Austrii jest obecność w internetowych książkach branżowych (ponad 2/3 aktywnych internetowo przedsiębiorstw wykorzystuje taką możliwość).
Połowa mniejszych firm wykorzystuje systemy reklamowe takie jak n.p. AdWords, które pozwalają na wyświetlanie linków sponsorowanych po wpisaniu w wyszukiwarce określonej frazy. Integralną częścią marketingu internetowego jest również tzw. pozycjonowanie polegające osiągnięciu przez naszą stronę jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnych słów.
Badania wskazują, że 39% austriackich przedsiębiorstw korzysta z Newsletter-a czyli elektronicznej formy biuletynu jako narzędzia promocji online. Część stosuje klasyczne banery reklamowe umieszczane na stronach.
Wg danych ISPA 1/3 wszystkich aktywnych online firm stawia na popularyzację poprzez media społecznościowe, tworząc np. własny Fanpage na portalach typu facebook, instagram czy twitter. Dotyczy to przede wszystkim marek kierujących swój asortyment dla ludzi młodych.
Większe przedsiębiorstwa, zatrudniające więcej niż 50 osób, koncentrują się na przeprowadzaniu kampanii mailingowych wykorzystujących bazy danych klientów. Ponad połowa powyższych firm wykorzystuję tzw. pozycjonowanie (55%) oraz banery i social media (50%).
Cel reklamy. Reklama online niesie za sobą określone koszty, w związku z czym należy dokładnie sprecyzować na czym nam zależy zanim zdecydujemy się na konkretną formę promocji. Czy chcemy być atrakcyjniejsi dla naszej dotychcaszowej grupy klientów (newsletter, linki sponsorowane, social media), czy może pragniemy ją poszerzyć (banery reklamowe, AdWords). Należy również pamiętać, iż większość z form marketingu internetowego powinna przybierać postać długotrwałych projektów. Newsletter czy nasz Fanpage w mediach społecznościowych powinien być stale aktualizowany. Eksperci z zakresu marketingu wskazują również, że im nasza kampania jest bardziej zindiwidualizowana tzn. dotyczy wąskiej grupy odbiorców, tym cieszy się ona większym powodzeniem.
Źródło: materiały pochodzą ze strony wien.trade.gov.pl
Fot: własność redakcji