Międzynarodowa konferencja „Turystyka wobec UEFA EURO 2012TM – możliwości i integracja działań w projekcie”
W pierwszej części konferencji, która miała charakter posiedzenia plenarnego, odbyły się prezentacje tematyczne. Głos zabierali zarówno goście z Polski, jak i z zagranicy.
1. Pani Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu w MSiT,
2. Pan Marcin Herra – Prezes Zarządu Spółki PL.2012,
3. Pan Frieder Hebenstreit – Dyrektor Destination Management Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.,
4. Pani Franca Maria Kobenter – Prezes Zarządu Austria.info Sp. z o.o.,
5. Pan Michał Nykowski – Ekspert/Doradca Polska Organizacja Turystyczna,
5. Pan Adam Mikołajczyk – Dyrektor Zarządzający BRIEF for Poland,
6. Pan Tomasz Zahorski – Krajowy Koordynator ds. Własności Intelektualnej
W drugiej – popołudniowej – sesji, podzielonej na trzy tematyczne panele dotyczące: bazy hotelowej, transportu i promocji, dyskutowano i wymieniano się doświadczeniami oraz merytorycznymi i organizacyjnymi wskazówkami odnośnie tworzenia pod potrzeby tej międzynarodowej imprezy produktu turystycznego, promocji i logistycznego jej zabezpieczenia.
2. W panelu „Baza hotelowa” – po zapoznaniu się z informacją o współpracy z UEFA, PZPN i miastami-gospodarzami w obszarze przygotowania bazy hotelowej i centrów pobytowych do Euro 2012, jak też o realizowanych i przewidywanych działaniach w tym zakresie – stwierdzono, że:
– priorytetem Spółki PL.2012 jest zabezpieczenie pobytu zawodników w Polsce podczas UEFA EURO 2012TM,
– aktualnie jest w Polsce 80.000 pokoi i potrzeba jeszcze 3.000 pokoi ( w tym roku przybędzie 1.300),
– na mistrzostwa UEFA EURO 2012TM potrzeba wg WDA zaledwie 3% noclegów z ogólnej liczby noclegów udzielonych w roku 2008,
– 80% inwestycji hotelarskich w Polsce było zaplanowanych i ujętych w planach inwestycyjnych już 3-4 lata temu,
– na dziś nie ma w Polsce idealnego Centrum pobytowego, a proces inwestycyjny dla hoteli w centrach trwa 24-36 miesięcy.
3. W ramach panelu „Transport” zaprezentowano zamierzenia związane z usprawnieniem transportu lotniczego, kolejowego i drogowego na terenie Polski, ze szczególnym naciskiem na:
– przygotowanie lotnisk do przyjęcia zwiększonej liczby podróżnych w dniach organizacji meczów,
– dokonywanie prawidłowych wyborów przy ustalaniu nakładów na rozwiązania tymczasowe (np. namioty dla odpraw pasażerów zamiast budowy pawilonów na lotniskach),
– zapewnienie miejsc postojowych samolotów,
– właściwe wyposażenie lotnisk w różnego rodzaju sprzęt, co wpływa na przyznaną im kategorię zabezpieczenia,
– nowe wyzwania dla straży granicznej,
– zapewnienie sprawnego transportu miejskiego,
– uruchomienie dodatkowych pociągów.
Ogromnym wyzwaniem stojącym przed osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie tak bazy hotelowej, jak i infrastruktury transportowej jest kumulacja ruchu przyjazdowego w krótkim czasie z racji na UEFA EURO 2012TM.
Ogólnym przesłaniem tej konferencji było przekazanie przedstawicielom branży turystycznej oraz administracji lokalnej miast-gospodarzy UEFA EURO 2012TM informacji co do szans i wyzwań oraz wskazówek, mogących inicjować lub stymulować działania związane z przygotowaniem i obsługą finałów Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012, jak i w kolejnych latach po zakończeniu tej imprezy.
Źródło: materiały pochodzą ze strony Ministerstwa Sportu i Turystyki (msport.gov.pl)
Fot: własność redakcji
Polecamy artykuły:
– Zagraniczni turyści oceniają Euro 2012
– Wydatki odwiedzających jednodniowych w 2013 roku
– Mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012TM
– Turystyka w Austrii